Nie je tomu dávno, čo nám Richard Raymann zaslal krásne video z ostrova Lanzarote, ktoré natočil spolu s kamarátmi z vtáčej perspektívy. Richard sa špecializuje práve na natáčanie videí s dronom. Popri točení a strihaní videí, si našiel čas aj na nás. Porozprával nám nie len o tom aké sú špecifiká pri točení s dronom ale aj aký dron si kúpiť a na čo myslieť pred prvým letom.

richard Raymann zdronu
Richard (zdroj: Facebook Richard Raymann)

Ahoj Richard, mohol by si sa nám na úvod trošku predstaviť? Čo robíš, čím sa živíš?

Ahoj, volám sa Richard Raymann, mám 24 rokov, som z Bratislavy a asi 7 rokov sa venujem natáčaniu a postprodukci krátkych videí. Taktiež som strihal a a robil colorgrading pár dokumentov a trailerov ktoré išli do kín. Aktuálne sa posledné dva roky venujem aj fotografiám a videám z dronu (#Zdronu). Obe činnosti ma živia.

Ako si sa dostal k prvým natáčaniam s dronom? Potreboval si také zábery alebo len tak pre zábavu?

Pred tým, než som sa dostal k natáčaniu s dronom, som strihával také tie dlhé dokumenty a stále som bol 24/7 zatvorený za monitorom. Veľmi rýchlo mi popritom utekal ten život. Mal som stále obrátené dni. Chcel som jednoducho vymyslieť niečo čo každý – nájsť nejakú dieru na trhu a zároveň aj robiť niečo s videom a cestovať. A to sa mi vďaka lietaniu s dronom celkom podarilo. Takže začalo to nejak samo. Najprv som si lietal a natáčal čo chcel. Bral som ho na dovolenku a tak. Neskôr som začal lietať drobné zákazky kvôli ktorým som si spravil všetky potrebné povolenia.

Stále viac ľudí začalo používať drony na svoje dovolenkové videá. Aký minimálny rozpočet si mám pripraviť ak by som si aj ja chcel kúpiť drona na točenie na cestách?

Aktuálny dron ktorý je práve najviac využívaný začiatočníkmi, alebo ľuďmi čo cestujú je DJI Mavic Pro, ktorý tiež používam keď letím mimo a stojí cca 1200€. Je malý, čiže do príručnej batožiny sa v pohode zmestí. Má veľký dolet a hlavne dobrý dosah signálu, takže človek vie zaletieť aj na blízke okolité ostrovy. Výdrž batérie je cca 25minút. Má 4K kvalitu videa a senzory proti nárazu – Recenzia TU.

Samozrejme sú aj slabšie drony, ale tento je od overenej značky, ktorá tu je už nejaký čas na trhu a vyvíja dronov. Pre zákazky na Slovensku mám väčší a profi dron DJI Inspire 2 – X5S, ale ten sa na dovolenky určite neoplatí ťahať. Preto ak chce niekto drona na cestovanie, určite odporúčam práve spomínaný DJI Mavic Pro.
Mimochodom predtým som mal DJI Phantom 3 pro s ktorým som cestoval až dokým mi neuletel a celý som ho brával ako samostatnú príručnú batožinu, pretože je väčší.

 

A post shared by Richard Raymann (@zdronu) on

 

A post shared by Richard Raymann (@zdronu) on

Tebe uletel dron? Povedz nám o to niečo viac!

lebka na korzike z divokého zvieraťa
Tŕnistá cesta za strateným dronom.

Áno uletel. Išli sme začiatkom leta na Korziku a hneď prvý deň na prvú baterku mi uletel. Skrátka keď som stratil signál tak sa nevrátil. Čo sa samozrejme bežne nestáva. S tým dronom som mal nalietaných cez 150 hodín, staral som sa o neho ako o dieťa a proste sa už nevrátil. Ani som ho už nenašiel pretože dopadová zóna bola veľmi veľká. Skrátka ho vyplo niekde vysoko v horách pri GR20 tracku (kultová trekingová trasa na Korzike – pozn. redakcie) a musel sa rozbiť na skalách a široko ďaleko sa rozletieť. Vrtule boli utiahnuté dobre, baterka a články boli ok, všetko bolo nabité. Bolo to úplne štandardné lietanie ako hociktoré iné – vždy keď som stratil signál, čo sa bežne stáva, tak vždy sa pomocou tlačidlá „Coming Home“ vrátil. Žial až na ten posledný krát. 

Strašne som ho chcel nájsť, pretože to bol môj prvý dron. Pol dňa som sa na korzických horách štveral na kopec, ako Bear Grylls, kde boli malé metrové ostnaté kríky, v ktorých žila kadejaká malá aj veľka zver no nakoniec som ho aj tak nenašiel.

Ďalšie tri dni som behal po ostrove a chcel kúpiť nového. Na Korzike však nič takéto nepredávali. Takže sme si už len užívali dovolenku a cestovali po ostrove. Hneď potom ako som sa vrátil som musel kúpiť Dji Mavic Pro ktorého som spomínal vyššie. Mal som totiž už naplánovanú cestu do Transylvánie. Video odtiaľ bude čoskoro hotové.

No to nepoteší. Ale predsalen 1200 € za dron pre hobby cestovateľa môže byť veľa. Čo hovoríš na novinku od Dji? Myslím ten mini dron Spark ktorý vychádza okolo 600 € ak sa nemýlim a navyše je ešte skladnejší?

Vieš čo áno, 1200 € môže byť veľa ale Mavic naozaj stojí za to. Hlavne sa to oplatí tým, čo často cestujú a chcú mať kvalitné videá aj z netradičnejších a ťažko dostupných miest.
Spark má slabšiu kvalitu kamery (Full HD), kratší dolet a slabšiu výdrž batérie. Ako spomínaš, je menší a určite je tiež fajn pre také hobby videá a pre ľudí, čo si chcú spraviť pár záberov a fotografií z výletu.

 

A post shared by Richard Raymann (@zdronu) on

 

Ok predstavme si teda že už dron mám. Môžem si len tak hocikde natáčať ulice alebo pláže? Ako je to s povoleniami?

Na Slovensku to je trošku problematickejšie. Každý dron čo má kameru, by mal prejsť registráciou drona na dopravnom úrade, poistením drona a ty by si mal prejsť pilotnými skúškami zo 7 predmetov ako meteorológia, letecké právo, aerodynamika a podobne. Následne si treba vypracovať prevádzkovú príručku, ktorú keď schvália tak môžeš lietať.

Ale potom začína ešte druhá časť, na každý let treba žiadať povolenie od Ministerstva Obrany, kde tento let do pár týždňov schvália. Odlietaný materiál sa potom kontroluje na Topografickom ústave, ktorý dajú do pár týždňov vedieť či sa na materiáloch nenachádza utajovaná skutočnosť a následne môžeš materiál použiť. Samozrejme treba to aj na MOSR archivovať. Je to celkom nepríjemné, ale tí čo chcú profi lietať na SK území, musia toto dodržiavať. V praxi to nieje zlé, ľudia na úradoch sú ochotní a väčšinou sa veci hýbu celkom rýchlo. (Viac o povoleniach na Smartwear.sk)

V zahraničí to je rôzne, niekde to neriešia, niekde to je úplne zakázané. Všade platia štandartné pravidlá lietania s UAV, a to nelietať v mestách, nad ľuďmi, v blízkosti letísk, v noci a vyššie ako 120-150 metrov. Na výletoch v iných krajinách by som určite odporúčal asi dávať bacha na tieto základné veci, moc s tým nedráždiť ľudí a následne si človek môže priniesť veľmi pekné zábery domov.

 

A post shared by Richard Raymann (@zdronu) on

To znie docela odradzujúco. Na YouTube je veľa dronových videí a pochybujem že by to všetci títo ľudia riešili. A už vôbec nie niekde na pláži na dovolenke.

Na SK je to trochu nepríjemnejšie, ale všetko sa dá keď sa chce. Všetko to je o ľuďoch a oni bývajú rôzni a preto si vždy treba dávať pozor. Niekomu je to jedno, niekto môže práve na pláži nadávať že tam lieta dron a zavolať políciu. V niektorých krajinách o tom policajti nevedia nič a inde hneď vedia čo robiť a sú o tom veľmi dobre informovaní.

Ono ani ja som nikdy nepredpokladal že môže dron len tak samovoľne spadnúť nejakou vlastnou chybou (tvrdím to podľa logu z letu, ktorý v aplikácií ostal). Stalo sa mi to raz, a  keby sa mi to stalo na pláži a niekoho by to zranilo či nebodaj zabilo, tak je problém. Preto keď lietam, snažím sa nelietať nad davom ľudí. Treba vždy sledovať kde je to bezpečnejšie aby keď ťa náhodou technika zradí, nikomu to neublížilo.

Ty teda všetky tieto byrokratické veci máš splnené keďže ako spomínaš natáčaním s dronom sa aj živíš. Čo to znamená v praxi? Kto sú tvoji klienti a ako sa o tebe dozvedeli?

Klienti sú rôzne firmy ktoré si chcú natočiť alebo nafotiť svoj areál, pozemok či firmu. Sú to hlavne stavebné spoločnosti, marketingové agentúry či architekti ktorí používajú surové fotky a videá do ich vizualizácií, dokumentácie stavieb a podobne. Dozvedajú sa o mne najviac asi z webu, prípadne sa to šíri cez ľudí s ktorými som už pracoval.

Dobre poďme teda od legislatívy k príjemnejším témam. Kde si zatiaľ na cestách točil a kde sa ti páčilo najviac a prečo?

Za posledný rok aj pol to bolo Švajčiarsko, Kanárske ostrovy – Lanzarote, Korzika, či Transylvánia. V októbri idem pozrieť a polietať do Írska. Najviac sa mi páčilo asi vo Švajčiarsku. Tá príroda, tie hory, je úplne niečo iné ako poznáme. Veľmi sa mi páčilo ešte na kanárskom ostrove Lanzarote, čo je sopečný a veľmi unikátny a dynamický ostrov. Typickýy svojimi sopkami, krátermi, lávovými poliami a plážami, ktoré sa tam nachádzajú. Čĺanok o natáčaní na Lanzarote TU

Koľko trvá natočenie takého videa ako je napríklad to z Lanzarote? Koľko si v teréne a koľko potom za počítačom?

Nakrúcanie trvá niekedy pár dní, niekedy týždeň, podľa toho ako si naplánujeme cestu. Vždy sa snažím precestovať čo najviac lokalít v krajine. Často sa denne presúvame, aby sme toho čo najviac videli a preto sa podarí za jeden deň stihnúť aj viacero zaujímavých lokalít.

Postprodukcia potom trvá trochu dlhšie. Výberom správnej hudby do môjho videa strávim niekedy aj zopár týždňov. Na toto som extrémne náročný, pretože hudba a zvuky robia niekedy viac ako samotné zábery. Samotný strih s colorgradingom trvá tak cca týždeň, niekedy dva, keďže robím medzi tým aj iné zákazky.

Máš nejakú inšpiráciu? Koho sleduješ a kto to robí vo svete dobre?

Nejakú konkrétnu inšpiráciu nemám, ani som nikdy nemal. Skôr len sledujem trendy, rôzne štýly, looky, a hlavne pozerám podobné videá čo sa robia v danej krajine kam cestujem. Vďaka tomu viem, akým štýlom video smerovať a čo naopak nerobiť. Každopádne rád si pozriem ľudí ako Patrik Paulinyi, on je taký real traveler, prípadne rád sledujem fotografie z dronu od @SkyFormat , @Airpixels alebo @jackharding . Všetko je to taký severský, chladnejší a originálnejší štýl ktorý sa mi páči.

Čo by si odporučil začiatočníkovi ktorý chce začať točiť na cestách s dronom? Ako sa pripraviť? Kde sa naučiť ako natáčať pekné zábery

Určite mať so sebou dostatočnú zásobu bateriek. Ideálne 3 – 4, pretože nie vždy sa dá hneď nabíjať. Rýchle SD karty sú samozrejmosťou a radšej ich mať viac. Napríklad radšej štyri 32GB karty ako jednu 128GB kartu, pretože dron sa môže so všetkými dátami raz stratiť a takto človek vždy vie zachrániť aspoň časť. Treba si odskúšať čo ten dron dokáže v silnejšom vetre. Sám pilot musí vedieť posudzovať rôzne poveternostné podmienky a situácie. Nelietať v hmle a so slabou baterkou v chladnom pocasii. Baterky do dronu vždy tesne pred letom na 100% nabiť (ak sa dá) a naučiť sa robiť pomalé, čisté a plynulé zábery. To sú také základy.

Samozreme treba mať naštudované aj nejaké základné informácie pre fotografovanie a video a taktiež postprodukcia je veľmi dôležitým prvkom samotného výstupu. Na samotné lietanie sú určite asi aj nejaké online návody, ale najlepšie sa človek naučí v praxi. Rôzne stiesnené priestory ho dokážu naučiť citlivosť páčok a taktiež sa naučí pracovať so vzdialenosťou perspektívy lebo tá vie byť veľmi klamlivá.

Máš nejaký sen kde a čo by si chcel natáčať?

Je toho viac. Zatiaľ spoznávam Európu a jej okolie. Myslím že tu máme dosť pekných miest. Určite by som si ale v budúcnosti vedel predstaviť nejaké výlety na miestach ako Faerské ostrovy, Madeira, Nórsko, Vietnam, celkovo Ázia, Gruzínsko, prípadne Hawai.

Vďaka za rozhovor.

Sledujte Richarda na Instagrame, YouTube či webe.

Instagram

Ako sa ti páčil tento článok?

Klikni na hviezdu a ohodnoť:

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počítadlo: 0

Zatiaľ neohodnotené.

Keďže sa vám článok pačil...

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mrzí nás, že sa vám článok nepáčil

Poďme sa zlepšiť!

Poviete nám, čo bolo zle?