Keď skončí alebo sa aspoň utlmí „koronakríza“, cestovanie sa na nejakú dobu zmení. Ľudia budú naďalej opatrnejší a budú sa snažiť držať si od ostatných odstup. Krajiny a spoločnosti sa budú musieť prispôsobiť a prilákať opäť turistov. Pre mnohé krajiny či mestá je to otázka ekonomického prežitia.
Prispôsobiť sa bude musieť aj segment ubytovania. Niektorí to budú mať ťažšie, niektorí sú na to už pripravení. Univerzálne pravidlá ešte neexistujú, no tu je odhad, ako to môže po koronavíruse vyzerať.
Hotely verzus ubytovania v súkromí
Aj keď teraz portály typu AirBnB, ktoré ponúkajú ubytovanie v súkromí prežívajú krízu (ako celý cestovateľský segment), po kríze by mohli zaznamenať ešte väčší záujem ako doteraz. O ubytovanie v súkromí bude zrejme väčśí záujem ako o veľké hotely, kde sa stretávate s ľudmi na recepcii, v spoločných priestoroch alebo na raňajkách.
Ako sa musia prispôsobiť hotely
Ak budú chcieť hotely konkurovať a udržať sa, budú musieť prijať viacero opatrení. Mali by ich začat realizovať a plánovať už teraz. Hotely sú prázdne, preto je ideálny čas na úpravy. Táto doba bude priať rôznym firmám, ktoré sa prisôsobia situácii a budú ponúkať riešenia pre samoodbavovacie kisoky na recepcii, online systémy na vybavenie ubytovania či odubytovania, technické riešenia oddelenia priestorov či špecialistom na dezinfikáciu.
Opatrenia, ktoré budú niektoré hotely príjmať (niektoré možno povinne):
- Raňajky na izbu (namiesto raňajok v jedálni).
- Online odbavenie rezervácie a prevzatie kľúča bezkontaktne.
- Recepcia oddelená plexisklom.
- Zabezpečenie dezinfekčných gélov do spoločných priestorov.
- Pravidlá pre zhromaždovanie vo výťahoch, pri bare, v bazéne a podobne.
- Vyhradenie časov pre obedy – aby bola naraz obsadená napríklad len polovica jedálne.
- Obedy či večere v predpripravených krabičkách, ktoré si budete môcť vziať na izbu.
- Ponechanie prázdnej izby napríklad jeden deň, predtým ako sa opäť vydezinfikuje a pripraví pre nových hostí.
- Zmena spôsobu upratovania izieb.
- Meranie teploty pri vchode.
Čistota, čistota, čistota
Čistota bude stále väčšie lákadlo pre hostí. Čistota a hodnotenie čistoty na rôznych portáloch ako Booking.com, bude rásť na dôležitosti. Už nebude stačiť iba dobrá Wi-Fi a výhľad na more. Hotely budú musieť byť presvedčivé ohľadom ich schopnosti dezinfikovať priestory a udržiavať hotel čistý. Možno si nájdeme namiesto cukríkov na posteli ako darček skôr čistiaci gél a rúško. Čistota bude musieť byť vidieť aj cítiť. Čistiace a dezinfekčné prostriedky sa budú objavovať na izbách aj vo vstupnej hale.
Upratovanie izieb sa môže zmeniť. Upratovačka už nebude počas pobytu vstupovať do izby. Pred ubytovaním dostanete vrecia kde môžete vložiť použité uteráky či postelné obliečky a necháte ich pred dverami. Taktiež môžu hotely čo najviac zjednodušiť izby. Odstránia zbytočné nábytky či závesy a iné lapače baktérií a zjednodušia si dezinfikáciu.
Zľavy, zmeny, komunikácia
Zo začiatku budú musieť hotely poskytnúť rôzne zľavy na izby. A to v dobre kedy museli byť dlhšiu dobu bez príjmu a navyše investovať do inovácií. Prežijú tí, ktorí sa budú vedieť prispôsobiť alebo kde im pomôže aj štát. A v neposlednom rade to budú musieť vedieť dobre odkomunikovať. Okrem propagácie vzdialenosti pláže, super raňajok či pekného výhľadu, sa budú musieť sústrediť na propagáciu pripravenosti na pokoronové obdobie.
Tu môžu mať výhodu drahé a luxusné hotely, kde hostia nie sú veľmi citliví na cenu a za kvalitu si priplatia. Dariť sa môže aj hotelom, ktoré sa prispôsobia špecialne pre rodiny alebo pre mladých. Predpokladá sa, že prví cestujúci po kríze budú práve mladí ľudia.
Ubytovanie v súkromí môže mať navrch
AirBnB a ubytovanie v súkromí to bude mať jednoduchšie. Sám by som teraz vyhľadával skôr súkromný byt alebo chatu či domček na prenájom iba pre seba. Výhody vlastnej kuchyne, kúpeľne či vlastného vchodu prevažujú nad veľkými hotelmi.
Aj v súkromných ubytovaniach budú musieť nastať zmeny. Zvýšená miera dezinfikácie priestorov a kvalita čistoty budú hrať aj tu veľkú rolu. Prenajímatelia to budú musieť vedieť zabezpečiť a dobre odkomunikovať. Či už na stránke ubytovania alebo aj priamo na mieste. Pomôcť by mohol checklist, kde by bolo odfajknuté, čo všetko bolo vydezinfikované. Vybavenie bytu by malo byť doplnené o dezinfekčné prostriedky.
Taktiež by mali zabezpečiť možnosť bezkontaktného ubytovania či odubytovania. Dnes už je to bežná prax. Dajú sa použiť dvere na kód alebo kľúč v schránke na kód. Pri odchode stačí ponechať kľúč na stole a zabuchnúť.
Niektoré hotely to nezvládnú, AirBnB to má jednoduchšie
Hotely budú musieť vynaložiť oveľa viac úsilia a peňazí na prispôsobenie sa. Ťažké to môžu mať napríklad hotely, kde nie sú súkromné kúpeľne ale iba spoločné na chodbe. Zmeniť sa musia aj rôzne lacné hostely, ktoré prenajímajú postele s cudzími v spoločnej izbe.
Naopak tí čo prenajímali byty na AirBnB, ich vedia zatiaľ prenajať na dlhodobé bývanie a vrátiť sa k AirBnB keď sa situácia znova zlepší.
Prvé mesiace budú určite ťažké a nie všetky hotely prežijú. Kvalita ubytovania by mala stúpnuť a zo začiatku by sa to nemalo veľmi prejaviť na cene. Hotely sa budú musieť zefektívniť a viac začať využívať technológie. Kde pomôže viac štát tam bude šanca na prežitie vyššia. A v neposlednom rade záleží na vývoji situácie s koronavírusom. Táto sezóna bude pre mnohých rozhodujúca.
(zdroj: nbcnews.com, travelpulse.com, theolivepress.es, interiorsandsources.com, hotelnewsnow.com)