Stále častejšie nám posielate vaše cestovateľské videá. A nielen tak hocijaké. Už to nie sú iba amatérske zábery na telefón alebo fotoaparát s náhodnym strihom. Sú to príbehy a emócie zostrihané do hudby so zábermi pod vodou, zo vzduchu či z motorky s dobre stabilným obrazom. Práve dronové zábery sú súčasťou čoraz viac cestovateľských videí a tento trend bude pokračovať aj v tomto roku.
O dronoch a novinkách v roku 2018 sme sa porozprávali aj s Matejom Golisom z portálu a obchodu SmartWear.sk, ktorý sa zaoberá výhradne dronmi, akčnými kamerami a podobnými hračkami. Pravidelne natáčajú tutoriály, recenzie a píšu blogy zo sveta dronov či GoPro kamier.
Ľudia nám posielajú stále viac a viac cestovateľských videí so zábermi z dronu. Dalo by sa povedať, že minulý rok drony zažili svoj boom?
To áno. Ľudí s dronmi pribúda. Osobne si myslím, že boom pretrváva už 2-3 roky a stále to rastie. Drony sa stávajú cenovo dostupnejšie a jednoduchšie na ovládanie. Aj preto ich má čoraz viac ľudí. Nie je to ako kedysi. Kábliky, komplikované spúštanie a ovládanie sú preč. S trochou cviku to zvládne naozaj každý.
Takže drony sa stávajú postupne „povinnou“ výbavou cestovateľa – videomakera?
Áno, presne tak. Keď prišiel na trh model Mavic Pro, tak to začalo byť už povinnou výbavou. Dáte ho do batohu a ani o ňom neviete. Zložený má rozmery iba 8,3 cm x 8,3 cm x 20 cm a váži iba 734 gramov.
O čo bol v roku 2017 najväčší záujem?
Bol to práve spomínaný DJI Mavic Pro a DJI Spark, ale teda najmä Mavic Pro.
Aký je medzi nimi rozdiel?
V prvom rade v cene. Spark je lacnejší, ma kratší dosah signálu (CE 500m), slabšiu výdrž batérie a aj slabšiu kameru, ktorá dokáže natáčať iba 1080p/30fps. Tento droník je určený skôr pre ľudí, ktorí si chcú kúpiť dron na príležitostné foto a video pre vlastné potreby na Facebook či Instagram.
Mavic Pro toho ponúka omnoho viac. Má lepší dolet, vybornú výdrž batérie, jeho ramená je možné zložiť a lepšie sa prenáša v batohu. Má super dosah signálu a aj kamera má oveľa viac možností (4K/30fps, 1080p/96fps). Tento dron je ideálny pre cestovateľov a filmárov. Dá sa z neho vyťažiť naozaj veľa.
Video od Richarda Raymanna (Zdronu.sk) natočené s DJI Mavic Pro. Prečítajte si rozhovor s Richardom.
Takže pre cestovateľov, ktorí chcú robiť pekné videá na YouTube odporúčaš skôr Mavic Pro?
Áno, určite. Prípadne novinku DJI Mavic Air. Pri Sparkovi sa najviac ľudí sťažuje na jeho krátky dolet. To môže byť pre cestovateľské videá na škodu.
Mavic Air je niečo medzi Pro a Spark alebo je ešte lepší ako Mavic Pro? O čo ide?
Mavic Air je novinka. Je to niečo medzi Sparkom a Pro. Z každého si zobral len to dobré. Parametre z Mavic Pro a rozmery zo Sparka. Ide o naozaj veľmi kompaktný dron so slušnými parametrami, čo cestovatelia určite ocenia. A čo sa týka ceny, tak tá je tiež niekde v strede.
Mavic Air znie teda ako najlepší pomer cena – výkon. Keď už ale hovoríme o cenách, koľko ma vyjde výbava aj s náhradnou baterkou?
Áno, momentálne je to zlatá stredná cesta. Klasická verzia Mavic Air sa pohybuje v cene 849€. Skôr však odporúčam verziu Fly More Combo, ktorej cena je 1049€, ale obsahom balenia je viac vecí. Napríklad 3x batéria, vrtuľky, nabíjaci hub, prenosná taška a podobne. Sú to veci, ktoré si človek tak či tak bude kupovať, ale takto ho budú stáť menej.
Čo má teda Mavic Air navyše oproti Mavic Pro a v čom je naopak horší? Prečo by som kupoval Pro, ak je Air lacnejší, menší a má všetko, čo aj Mavic Pro?
Air je lacnejší, ale zároveň toho obsahuje viac ako Mavic Pro. Obsahuje senzory zo zadnej strany, nové letové módy, lepšie sa dokáže vyhýbať prekážkam, je menší, má vyšší dátový tok videa (Pro 60Mbit, Air 100Mbit), má vylepšený stabilizačný záves a ovládacie páčky na ovládači je možné demontovať, čo slúži pre jeho lepší transport. Samozrejme, v niečom je aj horší. Má slabšiu výdrž batérie, slabší dosah, ovládač neobsahuje displej na zobrazovanie stavu batérie či iné informácie a pri videu neobsahuje farebný profil D-Log. To by mohlo zaujímať skôr filmárov.
Dobre, dajme tomu, že si ho kúpim. Ako dlho mi bude trvať, kým sa s ním naučím lietať? Na čo si treba dať v začiatkoch pozor? Predsa len to nie je najlacnejší špás.
Ako bolo spomenuté na začiatku rozhovoru, nové drony sú naozaj veľmi jednoduché na ovládanie. No aj tak si treba prečítať aspoň priložený manuál a potom ísť lietať. Ľudia, naozaj vydržte, preštudujte si manuál a až potom choďte lietať. Máme skúsenosť, že celkom veľa ľudí rozbije svoj dron hneď pri prvom lete alebo v začiatkoch. Ľudia sú nedočkaví a hneď idú lietať. Odporúčame ísť niekam na lúku a vyskúšať si základné veci.
Lietanie je veľmi jednoduché. Dron obsahuje rôzne senzory, ktoré ho udržujú na mieste. Zároveň si pred letom zapíše svoju pozíciu a v prípade, že sa batéria začne vybíjať a dostane sa pod určitú hodnotu, systém vás na to upozorní a dron sa začne sám vracať na miesto, odkiaľ vzlietol. Dokáže sa tiež vyhýbať prekážkam pomocou senzorov. V prípade, že fúka silný vietor, aplikácia vás na to upozoroní. Za 90% havárií môže ľudský faktor. Zlé nastavenia, spanikárenie a podobne.
No a pre také prípady DJI ponúka platenú službu DJI Care, ktorou si viete svoj dron v podstate poistiť. V prípade, že by ste havarovali, tak vám DJI za menší poplatok pošlú nový kus alebo vám ho opravia. Táto služba naozaj dobrá a my sme ju už niekoľkokrát využili a ocenili. Navyše, každého, kto má záujem, pokojne zaučíme alebo poradíme v telefonickej podpore.
Ako funguje zaučenie? Ak je niekto napríklad z Košíc?